Mod Luar talian Maven

1. Gambaran keseluruhan

Kadang kala kita perlu meminta Maven secara terang-terangan untuk tidak memuat turun apa-apa dari repositorinya dengan pelbagai alasan.

Dalam tutorial ringkas ini, kita akan melihat cara mengaktifkan mod luar talian di Maven.

2. Menyiapkan

Sebelum menggunakan mod luar talian, anda perlu memuat turun artifak yang diperlukan. Jika tidak, kita mungkin gagal menggunakan mod ini dengan berkesan.

Untuk mempersiapkan mod luar talian, kita dapat menggunakan tujuan go-offline dari maven-dependency-plugin :

mvn dependency:go-offline

Matlamat ini menyelesaikan semua kebergantungan projek - termasuk pemalam dan laporan serta pergantungannya. Setelah menjalankan matlamat ini, kita dapat bekerja dengan selamat dalam mod luar talian.

3. Mod Luar Talian

Untuk melaksanakan matlamat Maven dan fasa dalam mod luar talian, kita hanya perlu untuk menggunakan -o atau luar talian- pilihan . Sebagai contoh, untuk menjalankan ujian integrasi dalam mod luar talian:

mvn -o verify

Perintah ini akan berjaya melaksanakan semua ujian jika kita sudah memuat turun semua artifak yang diperlukan. Jika tidak, ia akan gagal.

Anda juga boleh mengkonfigurasi mod luar talian secara global dengan menetapkan harta luar talian dalam fail ~ / .m2 / settings.xml :

 true 

Tetapan ini akan digunakan untuk semua proyek Maven. Harta luar talian secara lalai ditetapkan ke false . Oleh itu, apabila kita menggunakan pilihan -o , ia akan menggantikan tetapan lalai itu untuk sementara waktu selama perintah itu.

4. Kesimpulan

Dalam tutorial ringkas ini, kami melihat bagaimana mempersiapkan mod luar talian Maven menggunakan plugin-dependency-maven . Juga, kami membiasakan diri dengan pendekatan baris perintah dan pendekatan berasaskan tetapan untuk mengaktifkan mod luar talian.