Senaraikan Semua Pangkalan Data Redis

1. Pengenalan

Dalam tutorial ringkas ini, kita akan melihat pelbagai cara untuk menyenaraikan semua pangkalan data yang terdapat di Redis.

2. Menyenaraikan Semua Pangkalan Data

Pertama, bilangan pangkalan data di Redis tetap . Oleh itu, kita dapat mengekstrak maklumat ini dari fail konfigurasi dengan perintah grep mudah :

$ cat redis.conf | grep databases databases 16

Tetapi bagaimana jika kita tidak mempunyai akses ke fail konfigurasi? Dalam kes ini, kita dapat memperoleh maklumat yang kita perlukan dengan membaca konfigurasi pada waktu runtime melalui redis-cli :

127.0.0.1:6379> CONFIG GET databases 1) "databases" 2) "16"

Terakhir, walaupun lebih sesuai untuk aplikasi tingkat rendah, kita dapat menggunakan Protokol Serialisasi Redis (RESP) melalui sambungan telnet:

$ telnet 127.0.0.1 6379 Trying 127.0.0.1... Connected to 127.0.0.1. Escape character is '^]'. *3 $6 CONFIG $3 GET $9 databases *2 $9 databases $2 16

3. Menyenaraikan Semua Pangkalan Data Dengan Entri

Kadang kala kita ingin mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai pangkalan data yang mengandungi kunci. Untuk melakukan itu, kita dapat memanfaatkan perintah Redis INFO , yang digunakan untuk mendapatkan maklumat dan statistik mengenai pelayan . Di sini, kami secara khusus ingin memusatkan perhatian kami di bahagian ruang kunci , yang mengandungi data yang berkaitan dengan pangkalan data:

127.0.0.1:6379> INFO keyspace # Keyspace db0:keys=2,expires=0,avg_ttl=0 db1:keys=4,expires=0,avg_ttl=0 db2:keys=9,expires=0,avg_ttl=0 

Hasilnya menyenaraikan pangkalan data yang mengandungi sekurang-kurangnya satu kunci, bersama dengan beberapa statistik:

  • bilangan kunci yang terkandung
  • bilangan kunci dengan tamat tempoh
  • purata masa untuk hidup kunci

4. Kesimpulan

Kesimpulannya, artikel ini melalui pelbagai cara untuk menyenaraikan pangkalan data di Redis. Seperti yang telah kita lihat, ada penyelesaian yang berbeza, dan yang mana yang kita pilih bergantung pada apa yang ingin kita capai.

A grep umumnya adalah pilihan terbaik jika kita mempunyai akses kepada fail config. Jika tidak, kita boleh menggunakan redis-cli . RESP biasanya bukan pilihan yang baik kecuali kita membuat aplikasi yang memerlukan protokol tahap rendah. Akhirnya, arahan INFO berguna jika kita ingin mendapatkan hanya pangkalan data yang mengandungi kunci.