Codota - Pengalaman Pertama Saya Bekerja dengan Pembantu AI di Java

Saya mula menggunakan Codota baru-baru ini, dan sangat kagum dengan apa yang boleh dilakukan oleh alat ini.

Ringkasnya, tujuan Codota adalah untuk menjadikan pembangunan lebih mudah, dan yang paling penting - jauh lebih cepat. Mengendalikan pelaksanaan dengan alat yang membantu di latar belakang hanya memerlukan sedikit masa.

1. Apa itu Codota

Yang terbaik yang dapat saya gambarkan ialah - Codota belajar semasa saya menulis kod, dan membantu saya membuat kod dengan lebih baik . Ia menggunakan AI dan pembelajaran mesin di bawah bimbingan, dan pada dasarnya memberikan cadangan yang relevan, semasa saya sedang berusaha.

2. Pengekodan dengan Codota

Tetapi, pada akhirnya, kualiti cadangan ini benar-benar membuat atau merosakkan produk seperti ini.

Dan fakta bahawa Codota benar-benar mendapat hak ini dan bila-bila masa ia mempunyai cadangan - hampir selalu tepat - adalah bahagian yang luar biasa. Itulah sebabnya mengapa saya menerimanya sebagai penaja kedua di laman web ini.

Saya melakukan pelaksanaan yang cepat di sini, menggunakan REST API dengan OkHttp, menggunakan Codota:

3. Kekuatan dan Batasan

Pengekodan dengan Codota di latar belakang mengubah inti pengalaman pengaturcaraan - kadang-kadang.

Semasa menggunakan beberapa perpustakaan, dan beberapa kerangka kerja, bekerja dengan Codota di latar belakang sangat luar biasa, kerana saya pasti anda melihat dalam video di atas. Cadangan tepat, dan saya jauh lebih pantas - kerana saya hanya perlu melakukan lebih banyak penerokaan API atau membaca.

Oh, dan percuma ?

Tetapi, tentu saja, ada kawasan di mana Codota masih berkembang dan semakin meningkat. Memahami anotasi, misalnya, masih berjalan, jadi cadangan alat untuk kerangka kerja anotasi tidak begitu baik.

4. Jalan Ke Depan

Pada masa saya menggunakan alat ini, mempelajari seluk beluknya dan membuat video ini, pasukan Codota menghantar sesuatu seperti 6 kemas kini ke pemalam . Cadangan garis penuh bukanlah perkara semasa saya bermula, hanya beberapa bulan yang lalu. Sekarang, mereka masuk dan sangat berguna.

Potensi dan cita-cita alat ini cukup tinggi, dan mereka bergerak pantas, jadi saya secara peribadi optimis bahawa alat ini hanya akan menjadi lebih baik.

Tetapi, pada akhirnya, saya membuat kod hari ini, bukan pada masa akan datang. Dan, hari ini, Codota adalah pemalam yang mesti ada - cukup pasangkannya di IDE anda dan biarkan ia berjalan di latar belakang dan bantu.